تفاوت کاتالوگ و بروشور
تفاوت کاتالوگ و بروشور (برای دیدن بخش طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور کلیک نمایید)
بسیاری از افراد در استفاده از دو واژه کاتالوگ۱ و بروشور۲ دچار سردرگمی میشوند به این علت که هر دوی این موارد اطلاعات راجع به محصول یا خدمات جدید یک شرکت ، هتل ، فروشگاه یا … ارائه میدهد. اما تفاوت ظریفی بین این دو واژه وجود دارد که در ادامه قصد داریم به آن بپردازیم.
بروشور
سایت بیزینس دیکشنری۳ در توضیح کلمه بروشور آورده است : ” انتشار یک سند که از یک صفحه تاشو یا چند صفحه به هم متصل که به هم محدود نمیباشند تشکیل شده و عمدتا برای مقاصد تبلیغاتی استفاده میشود.”
به طور کلی بروشور به یک سندی چاپی اطلاق میشود که عکس ها و اطلاعات زیادی در مورد یک محصول ، خدمات ، مکان و … در آن گنجانده شده باشد. این سند بیشتر به صورت تک ورقی با یک خط تا (۲ لَت) و یا با دو خط تا (۳ لَت) که این امکان را دارد که به راحتی در مکانهای مختلف پخش شود به چاپ میرسد. بروشور میتواند تبلیغ یک محصول جدید ، فروشگاه ، هتل و حتی یک رخداد باشد و میبایست به گونه ای طراحی شود که مخاطبان حداقل یک نگاه به آن بیندازد. به طور معمول یک بروشور حداکثر شامل ۸ صفحه (و یا لَت) میباشد.
کاتالوگ
سایت بیزینس دیکشنری در توضیح عبارت کاتالوگ آورده است : “لیستی از کالا ها یا خدمات در حال فروش با توضیحات و قیمت که به صورت یک سند چاپی و یا یک سند الکترونیکی (کاتالوگ الکترونیکی) در اینترنت و یا بر روی سی دی و یا دی وی دی و … منتشر شود. “
کاتالوگ که در زبان انگلیسی به دو صورت۴ نوشته میشود یک سند یا یک کتابچه میباشد که شامل یک لیست جزء به جزء از نام ها ، کالاها و محصولات شرکت را ارائه میدهد. تنها هدف از کاتالوگ فروش محصولات و خدمات به مشتریان است به همین دلیل میباست شامل اطلاعات بسیار ساده ای در مورد محصولاتی خاص باشد و این اطلاعات را در یک یا دو جمله بیان کند ، به بیان دیگر کاتالوگ شامل اطلاعاتی است که به مشتری کمک میکند یک کالا را بخرید. این اطلاعات باید به گونه ای باشد که دانش مختصری در مورد یک محصول خاص به نحوی به مشتری ارائه دهد که مشتری بتواند محصول و یا خدمات ارائه شده در کاتالوگ را از محصولات مشابه تشخیص دهید. کاتالوگ ها به طور معمول در بیش از ۸ صفحه آماده میشود و طراحی و رنگ بندی آن باید به شکلی باشد تا مشتری حداقل یک بار راجع به محصول یا محصولات ارائه شده فکر کند.
جمع بندی
با توجه به مطالب بیان شده میتوان اینگونه نتیجه گرفت که بروشور ها به عنوان یک ابزار برای مرتبط کردن ارائه دهنده بروشور و خواننده میباشد و میبایست به گونه ای طراحی و ارائه شود که به شکل موثر نظر خوانندگان را به وسیله طرح ها و لغات در زمینه خاص مورد نظر تشکیل دهند اما از کاتالوگ این انتظار وجود دارد که اطلاعات مناسبی را به منظور فروش محصولات و یا خدمات ارائه دهد.
بروشور | کاتالوگ | |
تعریف | یک سند که معمولا مقدار زیادی عکس و اطلاعات در مورد یک محصول ، مکان ، رویداد و … دارد. | یک لیست از محصولات و یا مقالات برای معرفی یا فروش که معمولا شامل اطلاعات توصیفی میباشد. |
اندازه | تا ۸ صفحه | ۸ صفحه یا بیشتر |
محتویات | توضیح در مورد شرکت ، یک محصول برجسته یا در مورد یک رویداد | یک توضیح مختصر ، قیمت و عکسهای تمام محصولات شرکت |
اطلاعات | یک پاراگراف با جزئیات کامل | کاملا مختصر ، یک یا دو جمله |
خط تا و منگنه | بروشور ها داری خط تا هستند | کاتالوگ ها منگنه شده یا با دیگر روشها صحافی شده هستند |
——————————————————————————————————————————-
- Catalog
- Brochure
- businessdictionary.com
- Catalog , Catalogue